Forumindex svenskahema
Ett gratis forum från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vad är kvar innan vi kan ha en bildande årsstämma?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Förbundsfrågor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Niklas Mårdby



Registreringsdatum: 14 november 2010
Inlägg: 144
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2011-07-13 14:47:16    Rubrik: Vad är kvar innan vi kan ha en bildande årsstämma? Svara med citat

I GHFS har vi pratat lite löst om att det är en bra idé att köra en bildande årsstämma på Swordfish. Väldigt många är samlade och vi kan snacka ihop oss samt köra mötet. Visst vore det bra?

Detta väcker frågan: vad är kvar innan vi kan ha möte?

De två saker som jag ser som störst/viktigast:

1) Valberedning. Ska vi bilda förbund så ska vi även rösta in en styrelse. Vilka?

2) Färdigt utkast på stadgar.

Andra punkten kan jag lösa innan SF och forumet används så att alla kan vara med i processen.

Första punkten däremot vet jag inte hur vi löser bäst. Jag har lite olika idéer, men vad säger du?
_________________
- Niklas Mårdby
Ordförande i Svenska HEMA-förbundet (SvHEMAF)
Gilla Förbundet på Facebook
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
CEK



Registreringsdatum: 13 november 2010
Inlägg: 93

InläggPostat: 2011-07-13 17:09:48    Rubrik: Svara med citat

Slänger in en liten fundering i sammanhanget:
Är det så att rollen som ledamot i förbundet innebär problem, förbud eller dyl. när det gäller egen medverkan i officiella tävlingar? Har för mig att det var nåt sånt i en annan kampsportsklubb jag jiddrat med. Oavsett borde man väl tänka igenom risken för jävssituationer o.dyl. Bara en reflektion sådär...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Mårdby



Registreringsdatum: 14 november 2010
Inlägg: 144
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2011-07-13 20:41:01    Rubrik: Svara med citat

CEK skrev:
Slänger in en liten fundering i sammanhanget:
Är det så att rollen som ledamot i förbundet innebär problem, förbud eller dyl. när det gäller egen medverkan i officiella tävlingar? Har för mig att det var nåt sånt i en annan kampsportsklubb jag jiddrat med. Oavsett borde man väl tänka igenom risken för jävssituationer o.dyl. Bara en reflektion sådär...


Att vara ledamot och samtidigt tävla ser jag inte som ngt problem. Värre är om man sitter i en föreningsstyrelse och förbundsstyrelsen när föreningen ifråga ligger i ngn förhandling med förbundet.

Men det är väl diskussion för en annan tråd?

Här svarar vi på frågan: vad är kvar innan vi kan ha ett bildande årsmöte? Kan vi ha det under Swordfish (om GHFS går med på det vilket de nog gör)?
_________________
- Niklas Mårdby
Ordförande i Svenska HEMA-förbundet (SvHEMAF)
Gilla Förbundet på Facebook
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl Ryrberg



Registreringsdatum: 19 april 2011
Inlägg: 14

InläggPostat: 2011-07-14 13:18:31    Rubrik: Svara med citat

Bra och konstruktiv förbundsdiskusion hittills. Det är en viktig fråga och jag tänkte väl börja bidra lite jag med nu. Smile

Personligen är jag emot att man konstitutionerar förbundet på SF. SF är för mig och säkert många andra årets absoluta höjdpunkt där det gäller att slåss så mycket man kan. Att sitta i fyra till åtta timmar (lågt räknat)och mangla stadgar, namn, styrelse osv osv är viktigt och bra, men inte någonting jag vill göra på årets fetast fäkthelg. En stämma bör hållas en helg/dag när vi träffas enbart för att prata. Det kanske inte kommer lika mycket folk och det är såklart synd, men hellre lite färre och en bra och genomtänkt diskussion, än många och jäktat för att alla har roligare saker för sig än att sitta i möte.

Lämpligt tillvägagångssätt vore väl att nu, exempelvis genom forumet, välja en intermisstyrelse som får i uppdrag att färdigställa stadgarna och kalla till det konstitutionerande årsmötet. En sådan styrelse borde lämpligtvis bestå av ca 5 pers från olika klubbar, vilka då också skulle vara valberedning. Styrelseförslagen bör dock anges i kallelsen som skickas ut till alla klubbar som är aktuella för förbundet. Att välja en interimssyrelse tämligen omgående vore nog en bra idé för att börja trampa igång processen på allvar.

Carl, ÖFHF
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Nilsson



Registreringsdatum: 13 november 2010
Inlägg: 152
Ort: Örnsköldsvik

InläggPostat: 2011-07-14 13:44:08    Rubrik: Svara med citat

Väl talat Carl.
Jag tror det vore bra att ha en geografisk spridning på ledamoterna i intermisstyrelsen, lite regions tänk för att få perspektiv.
Förslagsvis hålls det stora konstituerande mötet någonstans i mitten av landet för att möjliggöra att så många som möjligt kan ta sig dit.
_________________
/Nelle - Tränare Mnhfs
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Carl Ryrberg



Registreringsdatum: 19 april 2011
Inlägg: 14

InläggPostat: 2011-07-14 14:53:37    Rubrik: Svara med citat

Sju klubbar har visat att de bevakar frågan på forumet. Den geografiska spridningen på dessa är dessutom ganska bra. Det kanske vore en idé att dessa sju klubbar får välja en varsinn representant till interimsstyrelsen. Alltså Uppsala, Göteborg, Örebro, Mora, Nässjö, Ö-vik och Sundsvall.

En annan tanke vore att Sundsvall, Mora, Ö-vik och resten av Norrland (ursäkta Mora Wink ) valde en representant, Örebro, Uppsala, Stockholm, Enhörna och resten av den kultiverade Mälardalen med omnejd en, Mariestad, Kungshamn, Göteborg en och Malmö Nässjö och resten av södra Sverige en och så lägger man till Niklas Mårdby som väl som jag förstått det gjort en stor del av arbetet med stadgar.

Ett tredje förslag vore att folk får intresseanmäla sig på forumet t.ex. i två-tre veckor efter ett mailutskick till alla klubbar och så får man se hur stort intresset är.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Mårdby



Registreringsdatum: 14 november 2010
Inlägg: 144
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2011-07-14 21:59:20    Rubrik: Svara med citat

Jag gillar vad du säger Carl. Att göra ngt på SF för SFHEMA har jag hela tiden tyckt är en bra idé, men att köra det riktiga mötet är jag kluven/tveksam till.

Helt ärligt så visste jag inte att det hette interimsstyrelse jag som ändå tycker jag kan mkt om föreningsarbete... Den idén köper jag rakt av och den gruppen kan man sätta ihop asap.

Om vi buntar ihop städer till regioner som du föreslår så håller vi nere på antalet ledamöter vilket nog är bra. Det gör att arbetet kan gå smidigare.

Har ngn ett bättre förslag på regionsuppdelning för att ta fram ledamöter till interimsstyrelse? Eller en annan idé på hur vi kan ta fram ledamöter på ett bra sätt? Att kasta ut kroken här och fråga vilka som vill är lite farligt eftersom detta forumet inte besöks av alla HEMAre i landet. Gör vi en uppdelning kan vi sedan mejla ut, förklara tanken och fråga efter folk.

Jag köper Carls uppdelning.

- Norrland (Sundsvall, Mora, Ö-vik mfl)
- Mälardalen med omnejd (Örebro, Uppsala, Stockholm mfl)
- Väst (Mariestad, Kungshamn, Göteborg mm)
- Syd (Malmö Nässjö mm)

Jag kan ingå i interimsstyrelsen med ifall folk tycker det är en bra idé.
_________________
- Niklas Mårdby
Ordförande i Svenska HEMA-förbundet (SvHEMAF)
Gilla Förbundet på Facebook
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mattias Landelius



Registreringsdatum: 16 november 2010
Inlägg: 52
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2011-07-15 11:42:17    Rubrik: Svara med citat

hmmm.... ja jag gillar också tanken om en interrimstyrelse. men jag funtar på om det inte är lite feltänkt att tänka regioner som det är just nu.

Kollade på hroars hema sensus(som kanske inte är helt aktuell?)

Om örebro/Uppsala Stockholm Enhörna mm skulle bilda region skulle vi vara kanske typ 80st aktiva i regionen

Västsverige - tja kanske 100-120st?

Norrland 30st?(med mora)

Syd 15-20?

vet inte om detta speglar verkligheten. Det vet ni kanske bäst i respektive region men det känns som det blir en snedfördelning t.ex. västsverige kontra Syd.

Eller?

Jag tycker nog mer om tanken att plocka ihop en interrimstyrelse av Carls första modell.
_________________
Mattias Landelius
UHFS
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
CEK



Registreringsdatum: 13 november 2010
Inlägg: 93

InläggPostat: 2011-07-15 15:05:07    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag funderat ett tag och jag gillar nog mest Carls andra förslag om tre st ”regionsrepresentanter” + Mårdby, men med förtydligandet att dessa inte är satta att ”representera” åsikter från respektive region utan bara att de utgör folk som kan jobba med frågan. (I princip skulle man lika gärna kunna ha fyra personer från samma förening.) HEMA-forumet blir sedan kanalen i vilken denna interrimsstyrelse lyfter frågor för diskussion och meddelar beslut. På så vis har man å ena sidan en tight grupp som gör ”grovjobbet” och å den andra alla forumintresserade i HEMA-Sverige som kan styra och bolla styrelsens arbete.

Viktigt att komma ihåg i detta är ju förekomsten av den vad jag förstår ännu ej helt lösta ”schismen” mellan ”T-shirt-HEMA” och ”Struthätte-HEMA”. Med tyngdpunkten i en öppen forumdebatt stänger man inte dörren för SCA-iter och andra som kombinerar sitt HEMA-utövande med olika slags ”struthätteverksamhet” (no offense!).

Bara för att komma med ett konkret förslag (baserat lite på aktivitet här på forumet men helt utan inblick i huruvida dessa personer alls är intresserade själva) föreslår jag följande interrimsstyrelse:

Robert N, GHFS
Niklas M, GHFS
Anders N, MnHFS
Mattias L, UHFS

…Då har man i alla fall nåt att utgå ifrån…

-Anser CEK från UHFS
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl Ryrberg



Registreringsdatum: 19 april 2011
Inlägg: 14

InläggPostat: 2011-07-18 07:28:21    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag är bekväm med alla tre modellerna, så länge man ser till att vara udda antal. Fyra, varav hälften från samma klubb, känns inte ultimat tycker jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
CEK



Registreringsdatum: 13 november 2010
Inlägg: 93

InläggPostat: 2011-07-18 16:41:26    Rubrik: Svara med citat

De häringa då?:

Niklas M, GHFS
Anders N, MnHFS
Mattias L, UHFS

Som jag fattat det blir väl interrimsstyrelsens enda egentliga uppgift att fungera valberedning och rodda lite inför att en riktig styrelse väljs. För egen del tror jag därför inte att sammansättningen av interrimsstyrelsen spelar så jättestor roll. Jag skulle själv ha förtroende för en interrimsstyrelse helt baserad i säg Örebro, så länge deras arbete luftas i detta forum så att folk kan hojta till om de t.ex. anser sig valbara men förbisedda!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
fafner



Registreringsdatum: 26 december 2010
Inlägg: 7

InläggPostat: 2011-07-18 21:12:12    Rubrik: Svara med citat

CEK skrev:
De häringa då?:

Niklas M, GHFS
Anders N, MnHFS
Mattias L, UHFS

Som jag fattat det blir väl interrimsstyrelsens enda egentliga uppgift att fungera valberedning och rodda lite inför att en riktig styrelse väljs.


Nackdelen om de skall fungera som interimsstyrelse och valberedning är ju att det är kutym att inte föreslå sig själva till en mer permanent styrelse. Och det kan vara bra att ha med någon/några av de i interimsstyrelsen till den mer permanenta styrelsen för att få en snabb och smidig överlämning.


Så jag tycker att man skall ha en interimsstyrelse samt en valberedning som består av olika människor. Valberedningen skall ju känna massor av folk men behöver inte vara sugna på att vara med i en blivande styrelse.
_________________
--
Peter T som gillar medeltida strid med rottingpinnar, pilbågar, nylonsvärd och stålsvärd
Även med i Frostheim i Luleå
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl Ryrberg



Registreringsdatum: 19 april 2011
Inlägg: 14

InläggPostat: 2011-07-19 07:22:01    Rubrik: Svara med citat

Peter: Klart man kan göra så också. Att det skulle vara kutym att inte föreslå interimsstyrelsen, eller delar av den, som permanent styrelse har jag dock aldrig hört och de gånger jag bildat föreningar (vilket aldrig varit nationella förbund, bör tilläggas, så det kanske är annorlunda då?) har interimsstyrelsen alltid valts till ny styrelse, mest för att den består av de för tillfället mest engagerade. Personligen är jag av den uppfattningen att ju enklare vi håller det i detta skede, ju bättre. Om brott mot kutym (vilket jag som sagt inte ens tycker att det är) är det enda skälet för att välja tre pers till via forumet undrar jag det verkligen är värt det? Tycker styrelsen att två tre stycken av dem är de bästa alternativet till styrelse får de gärna föreslå sig själva. Det finns väl dock inte särskilt mycket att överlämna, så det vore väl inte direkt ett problem om ingen av dem valdes heller?

CEK: I grunden håller jag med dig, men alla bevakar inte diskussionerna här och att ha en grupp sammasatt av flera olika personer från flera olika föreningar ökar i vart fall chanserna till att styrelsen kommer fram till något som de flesta kan acceptera. De tre som du förslagit har jag inget problem med att gå med på. Och det är klart du skulle ha förtroende för en styrelse från Örebro; vi är ju fantastiska människor. Nu var det göteborgare vi pratade om. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mattias Landelius



Registreringsdatum: 16 november 2010
Inlägg: 52
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2011-07-19 07:57:51    Rubrik: Svara med citat

Citat:
De tre som du förslagit har jag inget problem med att gå med på. Och det är klart du skulle ha förtroende för en styrelse från Örebro; vi är ju fantastiska människor. Nu var det göteborgare vi pratade om. Wink
Hahahaha...! Laughing... Ursäkta, men det var kul.

men nu till saken. håller helt med om att ett udda antal nog vore bäst i en tilltänkt interrim styrelse. själv tycker jag om siffran sju. Känns bra och brett för att få med de flestas röster (förhoppningsvis) i diskussionen.

Om vi fortfarande är kvar i regionstänket så kanske man kunde dela upp platserna såhär:

en representant per region(4st)
de två största regionerna får en representat till (2st)
+ en person från valfri region som visat sig engagerad i frågorna(1st)
voila! 7st


eller nåt....

när jag nu smickrande nog blivit nominerad så måste jag passa på att motnominera Carl till den andra(eller första?) platsen från vår tilltänkta region.


Örebro kanske också vore en bra och central mötesplats för ett möte?
_________________
Mattias Landelius
UHFS
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
CEK



Registreringsdatum: 13 november 2010
Inlägg: 93

InläggPostat: 2011-07-19 11:06:06    Rubrik: Svara med citat

Jag vill snabbt landa i en ”riktig” styrelse och hetsar därför gärna på processen dit. Det kommer säkert bli en massa fel och onöjdheter på vägen men när vi väl fått till nåt slags styrelse så är vi igång och kan då stegvis göra styrelsen och förbundet bättre! Så här föreställer jag mig processen:

-Tre glada interrimsgemänger väljs via forumet. Är man intresserad av att vara en av dessa tre hojtar man till i forumet. Får man många intressenter håller man en liten omröstning. Mitt senaste trepersonersförslag var ett försök att (i all välmening) sparka/”provocera” fram en sådan process.

-När de tre gemängerna valts (sådär lite spontant via forumet) så får de i uppdrag att:
1) Kontakta alla möjliga HEMA-intressenter i Sverige om det förestående förbundsstyrelsevalet.
2) Utse en valberedning (inklusive eller exklusive dem själva) vilken sedan självständigt, men i dialog med forumet, gör sitt jobb.
3) Via forumet föra en kontinuerlig dialog med forumbesökarna om vad interrimsstyrelsen gör.
4) Med forumet bolla fram plats, datum och former för val av styrelse och konstituerande av det svenska HEMA-förbundet!

För mig är valet av den ordinarie styrelsen det viktiga, det vi kan jiddra mycket om. Interrimsstyrelsen och valberedningen ser jag mest som ett gäng ”arbetsmyror” som tillsammans med forumet vaskar fram kandidater till den ordinarie styrelsen. Om interrimsstyrelsen och valberedningen är öppen med denna process ser jag inte riktigt risken att de plötsligt skulle komma med ett helt oförankrat förslag där hela styrelsen består av rabiata Göteborgare el. dyl. (no offense till rabiata göteborgare!).

Om det är i ordet "-styrelse" i "interrimsstyrelse" som skon klämmer så kan vi istället kalla det för "informell arbetsgrupp" eller dyl.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Förbundsfrågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.